
Mall of tripla – digitaalisen opastusjärjestelmän kehittäminen
Mall of Triplalla oli tarve kehittää digitaalista opastusjärjestelmäänsä. Hanketta lähestyttiin järjestelmän näkökulmasta ja toiveena oli hyödyntää olemassa laitteistoa siltä osin kuin se on mahdollista. Olemassa olevaa laitteistoa oli opastukseen tarkoitetut interaktiiviset opasteet sekä ensisijaisesti mainoskäyttöön tarkoitetut Clear Channelin mainospylonit.
Useimmiten Upto tekee kokonaistoimituksen, joka sisältää laitteet, ohjelmiston ja ylläpidon. Täten toteutus olikin uudenlainen ja vaati myös paljon kommunikointia, selvitystyötä sekä integraatioita eri toimijoiden järjestelmiin. Projektinhallinnan näkökulmasta työtä oli paljon – toimijoita oli monta ja selkeä, ajantasainen viestintä moneen suuntaan oli avainasemassa.
Mall of Tripla -projektissa Upto pilotoi suurhankkeessa videokuvausta koko kohteesta. Tämä osoittautui hyödylliseksi suunnittelussa: jos pohjakuvasta ei saanut riittävää käsitystä tilasta, tilanteen pystyi tarkistamaan suoraan videolta.
Upto mukaan kilpailutukseen suositusten perusteella
Kun Mall of Triplassa lähdettiin pohtimaan uudistusta ja mahdollista yhteistyökumppania, nostettiin kriteereiksi ratkaisun toiminnallisuus ja käyttäjäystävällisyys, koska niillä on suora vaikutus asiakaskokemukseen. Yhteistyökumppanin osalta tärkeitä ominaisuuksia olivat osaamisen lisäksi joustavuus ja yhteistyökyky.
”Lähdimme kartoittamaan potentiaalisia yhteistyökumppaneita omien verkostojemme kokemusten perusteella”, kertoo kauppakeskuspäällikkö Hanna Heikkinen. ”Upton nimi nousi esiin useammalta taholta, joten pyysimme heidät mukaan kilpailutukseen. Erityisesti suosituksissa nousi esiin saumaton yhteistyö ja karttojen toimivuus”.
toteutuksessa pääosassa uusi karttasovellus
Toteutuksen tärkein osa-alue oli uusi karttasovellus ja siihen liittyvät yksityiskohdat. Selkeän ja teknisesti hyvin toimivan käyttöliittymän tuottaminen, optimaalisten reittien tarjoaminen sekä palvelujen helppo löydettävyys olivat avainasemassa.
Karttasovelluksen lisäksi yhtenä kriteerinä oli opastuslogiikan hyödyntäminen myös jatkokehityshankkeissa, joista ensimmäinen toteutettiin karttaprojektin yhteydessä. Rautatieaseman puolelle toteutettiin stretch-malliset opasteet, joissa yhdistyvät visuaaliset sisällöt ja opastusautomaatiolla hallittavat kerrosnäkymät.
Jos muutoksia tulee jatkossa, opastusautomaatio ohjaa muutoksen yhdellä klikkauksella vaaka- ja pystymallisille interaktiivisille opasteille, web-kartalle sekä passiivisille opasteille.
Huolenaiheet osoittautuivat turhiksi
Mall of Tripla on suuri kauppakeskus ja karttapohjien kanssa oli jo tehty paljon työtä. Uudistuksen suhteen heräsi huoli prosessin ketteryydestä, ja siitä, kuinka paljon projekti työllistää omaa henkilöstöä – etenkin kun ylimääräistä aikaa ei juuri ole.
Huoli osoittautui turhaksi. Uudistusprojekti sujui mutkattomasti suunnittelusta asennukseen, ja lopputulos on erinomainen. Projekti eteni täysin aikataulussa ja yhteistyö uptolaisten kanssa sujui jouhevasti.
Mall of Tripla saa myös Uptolta kiitosta sitoutumisestaan projektiin. Pyydetyt dokumentit ja arkkitehtikuvat saatiin sovitusti, kuten myös vastaukset täydentäviin kysymyksiin.
Tuloksena parempi asiakaskokemus ja tyytyväinen henkilöstö
Mall of Triplassa ollaan erittäin tyytyväisiä uudistusprojektin lopputulemaan. Erinomaista palautetta on tullut sekä asiakkailta että omalta henkilökunnalta. Kauppakeskuksen infosta saatujen palautteiden mukaan kartat toimivat nopeasti ja parannus aiempaan on selkeä.
Myös karttojen päivittäminen tietojen muuttuessa on osoittautunut helpoksi – järjestelmän käytettävyys saa kovasti kiitosta.
”Yhteistyö Upton kanssa oli alusta loppuun saakka sujuvaa, ammattimaista ja miellyttävää. Upton asiantuntijat osoittivat vahvaa osaamista, ja ymmärrystä asiakkaan tarpeista: he eivät tyytyneet vain toteuttamaan toiveita, vaan ehdottivat myös aktiivisesti toimivia ratkaisuja, jotka tukivat kokonaisuutta.
Projektiin liittyi aluksi huolta työn laajuudesta, mutta kokemus osoittautui erittäin positiiviseksi. Uudistus vietiin läpi ketterästi ja mutkattomasti, ja Upton nopea reagointi sekä halu auttaa tekivät yhteistyöstä helppoa.
Erityisesti esiin nousi projektin hyvä suunnittelu ja hallinta: muutosprosessi eteni järjestelmällisesti ja pysyi aikataulussa esimerkillisesti. Ammattitaito, ketteryys ja asiakkaan suuntaan osoitettu aktiivisuus tekivät vaikutuksen – Upto on toimija, johon voi luottaa.”
Hanna Heikkinen, kauppakeskuspäällikkö, Mall of Tripla